Straf voor Gapper – groep 7 & 8

Wat zijn lijfstraffen, hoe zag een Rijkswerkinrichting er uit en wat zijn de consequenties van eenzame opsluiting? In het interactieve programma ‘Straf voor Gapper’ komen je leerlingen van alles te weten over vier eeuwen vrijheidsstraffen in Nederland. Ook ontdekken ze hoe het leven in de gevangenissen van nu eruit ziet. Met dit lesprogramma ontwikkelen je leerlingen een eigen mening over vrijheidsstraffen en de effecten van de verschillende manier waarop deze straffen zijn uitgevoerd.

‘Straf voor Gapper’ bestaat uit drie lessen. De eerste les bereidt de leerlingen voor op het museumbezoek met behulp van onderzoeksvragen. De museumles brengt de leerlingen op interactieve wijze in aanraking met de stof en biedt verdieping van het onderzoek. In de verwerkingsles reflecteren je leerlingen op de opgedane kennis en ervaringen en verwerken deze in een creatieve opdracht.

Om de les in het museum goed tot zijn recht te laten komen en de leerlingen het maximale uit het bezoek te kunnen laten halen, is het belangrijk dat het museumbezoek op school wordt voorbereid en verwerkt.

Je vindt het bijbehorende lesmateriaal onderaan deze pagina.

Praktische informatie

Groep
Groep 7 & 8 basisonderwijs
Kosten
€ 8,00 per persoon (inclusief bezoek aan voormalig strafgevangenis De Rode Pannen)
Duur
120 minuten
Begeleiding
Je groep wordt begeleid door ervaren rondleiders.
Wij verzoeken je om per 15 leerlingen één volwassen begeleider mee te brengen

Uitbreidingsmogelijkheden

Het museumbezoek kan naar wens worden uitgebreid met een rit met de Boevenbus (€3,00 per persoon).

Lesmateriaal

Download het lesmateriaal voor ‘Straf voor Gapper’ hier:

Gapper Overzicht

Gapper Les 1

Gapper Presentatie bij Les 1

Gapper Les 2

Gapper Les 3

Meer informatie

Meer weten over de inhoud van dit programma? Vraag dan naar onze medewerker educatie, Inge van de Graaf. tel: 0592-388264

Aansluiting bij het onderwijs

‘Straf voor Gapper’ is lesstofvervangend en sluit aan bij onderstaande kerndoelen. ‘Straf voor Gapper’ sluit ook aan bij de canon van Drenthe en bij de canon van de gemeente Noordenveld.

 

Kerndoel 1 – De leerlingen leren informatie te verwerven uit gesproken taal. Ze leren tevens die informatie, mondeling of schriftelijk, gestructureerd weer te geven.

Kerndoel 2 – De leerlingen leren zich naar vorm en inhoud uit te drukken bij het geven en vragen van informatie, het uitbrengen van verslag, het geven van uitleg, het instrueren en bij het discussiëren.

Kerndoel 3 – De leerlingen leren informatie te beoordelen in discussies en in een gesprek dat informatief of opiniërend van karakter is en leren met argumenten te reageren.

Kerndoel 4 – De leerlingen leren informatie te achterhalen in informatieve en instructieve teksten, waaronder schema’s, tabellen en digitale bronnen.

Kerndoel 9 – De leerlingen krijgen plezier in het lezen en schrijven van voor hen bestemde verhalen, gedichten en informatieve teksten.

Kerndoel 37 – De leerlingen leren zich te gedragen vanuit respect voor algemeen aanvaarde waarden en normen.

Kerndoel 51 – De leerlingen leren gebruik te maken van eenvoudige historische bronnen en ze leren aanduidingen van tijd en tijdsindeling te hanteren.

Kerndoel 52 – De leerlingen leren over kenmerkende aspecten van de volgende tijdvakken: jagers en boeren; Grieken en Romeinen; monniken en ridders; steden en staten; ontdekkers en hervormers; regenten en vorsten; pruiken en revoluties; burgers en stoommachines; wereldoorlogen en holocaust; televisie en computer. De vensters van de canon van Nederland dienen als uitgangspunt ter illustratie van de tijdvakken.

Kerndoel 53 – De leerlingen leren over de belangrijke historische personen en gebeurtenissen uit de Nederlandse geschiedenis en kunnen die voorbeeldmatig verbinden met de wereldgeschiedenis.

Kerndoel 54 – De leerlingen leren beelden, muziek, taal, spel en beweging te gebruiken, om er gevoelens en ervaringen mee uit te drukken en om er mee te communiceren.

Kerndoel 55 – De leerlingen leren op eigen werk en dat van anderen te reflecteren.

Kerndoel 56 – De leerlingen verwerven enige kennis over en krijgen waardering voor aspecten van cultureel erfgoed

 

—————————————————————————————————————————————————————————————————————

Reserveren Straf voor Gapper

Reserveer hier 'Straf voor Gapper – groep 7 & 8' en boek eventueel uitbreidingsmogelijkheden bij.

  • DD slash MM slash JJJJ
  • :