De Luisterbajes – onderbouw

Weet jij welke straf er vroeger stond op diefstal en wat een schout precies deed?

Vroeger kregen misdadigers andere straffen dan tegenwoordig. Vandaag de dag beslist een rechter welke straf iemand krijgt: een boete of misschien wel een gevangenisstraf. Wat zou jij eigenlijk doen als je een rechter was? Zou je misdadigers extra streng straffen of verdient iemand altijd een tweede kans?

In ‘De Luisterbajes’ komen je leerlingen alles te weten over misdaad, straffen en de consequenties daarvan. Wat gebeurt er als iemand een misdaad pleegt? Welke straffen zijn er allemaal? En hoe gingen mensen vroeger met misdadigers om? In dit programma gaan zij zelf op zoek naar antwoorden en bezoeken zij het museum. Zo kom zij alles te weten over de verschillende soorten straf en welk effect deze hebben. Ook ontdekken zij hoe het is om in de gevangenis te zitten. Met deze kennis krijgen je leerlingen een genuanceerd(er) beeld van de zin en onzin van vrijheidsstraffen en kunnen zij een eigen mening vormen.

‘De Luisterbajes’ bestaat uit drie lessen. In de voorbereidende les komen je leerlingen globaal te weten hoe er in de afgelopen 400 jaar met misdaad en straf is omgegaan. De museumles bestaat uit verschillende audiofragmenten en schrijfopdrachten, die dieper ingaan op de lesstof en de leerlingen uitnodigen om zelf op onderzoek uit te gaan. In de derde les verwerken de leerlingen de resultaten van hun onderzoek in een creatieve opdracht en trekken ze een conclusie.

Om de les in het museum goed tot zijn recht te laten komen en de leerlingen het maximale uit het bezoek te kunnen laten halen, is het belangrijk dat het museumbezoek op school wordt voorbereid en verwerkt.

Je vindt het bijbehorende lesmateriaal onderaan deze pagina.

Praktische Informatie

Groep
Onderbouw VO (VMBO, HAVO & VWO)
Kosten
€ 9,25 per persoon (inclusief bezoek aan voormalig strafgevangenis de Rode Pannen)
Duur
120 minuten
Begeleiding
Je groep wordt begeleid door ervaren rondleiders.
Wij verzoeken je om per 15 leerlingen één volwassen begeleider mee te brengen

Uitbreidingsmogelijkheden

Het museumbezoek naar wens worden uitgebreid met een rit met de Boevenbus: € 3,00 per persoon.

Lesmateriaal

Download het lesmateriaal voor ‘De Luisterbajes’ hier:

Luisterbajes Overzicht

Luisterbajes Les 1

Luisterbajes Presentatie bij les 1

Luisterbajes Les 2

Luisterbajes Les 3

Luisterbajes Presentatie bij les 3

Meer informatie

Meer weten over de inhoud van dit programma? Vraag dan naar onze medewerker educatie, Inge van de Graaf. tel: 0592-388264

Aansluiting bij het onderwijs

‘De Luisterbajes’ is lesstofvervangend en vakoverstijgend (geschiedenis, maatschappijleer en Nederlands). De inhoud, lesdoelen en thematiek voldoen aan de burgerschapsopdracht die sinds 1 augustus 2021 wettelijk verplicht is.

Het lesmateriaal sluit aan bij onderstaande kerndoelen.

Onderdeel A: Nederlands / mondeling onderwijs

Kerndoel 4. – De leerling leert strategieën te gebruiken bij het verwerven van informatie uit gesproken en geschreven teksten.

Kerndoel 5. – De leerling leert in schriftelijke en digitale bronnen informatie te zoeken, te ordenen en te beoordelen op waarde voor hemzelf en anderen.

Kerndoel 6. – De leerling leert deel te nemen aan overleg, planning, discussie in een groep.

Kerndoel 7. – De leerling leert een mondelinge presentatie te geven.

Onderdeel E: Mens & Maatschappij

Kerndoel 36. – De leerling leert betekenisvolle vragen te stellen over maatschappelijke kwesties en verschijnselen, daarover een beargumenteerd standpunt in te nemen en te verdedigen, en daarbij respectvol met kritiek om te gaan.

Kerndoel 38. – De leerling leert een eigentijds beeld van de eigen omgeving, Nederland, Europa en de wereld te gebruiken om verschijnselen en ontwikkelingen in hun omgeving te plaatsen.

Kerndoel 39. – De leerling leert een eenvoudig onderzoek uit te voeren naar een actueel maatschappelijk verschijnsel en de uitkomsten daarvan te presenteren.

Kerndoel 40. – De leerling leert historische bronnen te gebruiken om zich een beeld van een tijdvak te vormen of antwoorden te vinden op vragen, en hij leert daarbij ook de eigen cultuurhistorische omgeving te betrekken.

Kerndoel 44. – De leerling leert op hoofdlijnen hoe het Nederlandse politieke bestel als democratie functioneert en leert zien hoe mensen op verschillende manieren bij politieke processen betrokken kunnen zijn.

Kerndoel 46. – De leerling leert over de verdeling van welvaart en armoede over de wereld, hij leert de betekenis daarvan te zien voor de bevolking en het milieu, en relaties te leggen met het (eigen) leven in Nederland.

 

—————————————————————————————————————————————————————————————————————

Reserveren De Luisterbajes

Reserveer hier 'De Luisterbajes – onderbouw VO' en boek eventueel uitbreidingsmogelijkheden bij.

  • DD slash MM slash YYYY
  • :