‘Breek de Bajes!’ is een actief en toegankelijk lesprogramma, speciaal ontwikkeld voor het praktijkonderwijs. Leerlingen worden gestimuleerd om zelf aan de slag te gaan en met elkaar samen te werken. Terloops komen ze van alles te weten over vrijheidsstraffen in Nederland, vroeger en nu.
‘Breek de Bajes!’ bestaat uit twee lessen: een facultatieve les op school en een museumles in het Gevangenismuseum. De museumles bestaat uit een interactieve speurtocht. Vijf gevangenen zitten in hun cel te wachten op hun vrijheid. Aan de hand van doe-en-zoek-opdrachten bij bijzondere voorwerpen gaan leerlingen in groepjes op pad. Voor elke goed uitgevoerde opdracht krijgen ze een deel van een code. Als de code compleet is, kunnen zij de deur van hun cel openen. Welk groepje breekt als eerste de bajes en welke gevangene staat het eerst op vrije voeten?
Je vindt het lesmateriaal voor de korte les ter voorbereiding onderaan deze pagina.
Praktische Informatie
Groep
VO praktijkonderwijs
Kosten
€ 9,00 per persoon (inclusief bezoek aan voormalig strafgevangenis de Rode Pannen)
Duur
120 minuten
Begeleiding
Je groep wordt begeleid door ervaren rondleiders.
Wij verzoeken je om per 4 leerlingen één volwassen begeleider mee te brengen
Uitbreidingsmogelijkheden
Het museumbezoek naar wens worden uitgebreid met een rit met de Boevenbus: € 3,00 per persoon.
Lesmateriaal
Download de voorbereidende les voor ‘Breek de Bajes!’ hier:
Breek de Bajes! Presentatie bij Les 1.
Meer informatie
Meer weten over de inhoud van dit programma? Vraag dan naar onze medewerker educatie, Inge van de Graaf. tel: 0592-388264
Aansluiting bij het onderwijs
‘Breek de Bajes!’ is lesstofvervangend en vakoverstijgend (geschiedenis, maatschappijleer en Nederlands).
De inhoud, lesdoelen en thematiek voldoen aan de burgerschapsopdracht die sinds 1 augustus 2021 wettelijk verplicht is.
Het lesmateriaal sluit aan bij onderstaande kerndoelen.
Onderdeel A: Nederlands / mondeling onderwijs
Kerndoel 4. – De leerling leert strategieën te gebruiken bij het verwerven van informatie uit gesproken en geschreven teksten.
Kerndoel 5. – De leerling leert in schriftelijke en digitale bronnen informatie te zoeken, te ordenen en te beoordelen op waarde voor hemzelf en anderen.
Kerndoel 6. – De leerling leert deel te nemen aan overleg, planning, discussie in een groep.
Kerndoel 7. – De leerling leert een mondelinge presentatie te geven.
Onderdeel E: Mens & Maatschappij
Kerndoel 36. – De leerling leert betekenisvolle vragen te stellen over maatschappelijke kwesties en verschijnselen, daarover een beargumenteerd standpunt in te nemen en te verdedigen, en daarbij respectvol met kritiek om te gaan.
Kerndoel 38. – De leerling leert een eigentijds beeld van de eigen omgeving, Nederland, Europa en de wereld te gebruiken om verschijnselen en ontwikkelingen in hun omgeving te plaatsen.
Kerndoel 39. – De leerling leert een eenvoudig onderzoek uit te voeren naar een actueel maatschappelijk verschijnsel en de uitkomsten daarvan te presenteren.
Kerndoel 40. – De leerling leert historische bronnen te gebruiken om zich een beeld van een tijdvak te vormen of antwoorden te vinden op vragen, en hij leert daarbij ook de eigen cultuurhistorische omgeving te betrekken.
Kerndoel 44. – De leerling leert op hoofdlijnen hoe het Nederlandse politieke bestel als democratie functioneert en leert zien hoe mensen op verschillende manieren bij politieke processen betrokken kunnen zijn.
Kerndoel 46. – De leerling leert over de verdeling van welvaart en armoede over de wereld, hij leert de betekenis daarvan te zien voor de bevolking en het milieu, en relaties te leggen met het (eigen) leven in Nederland.
—————————————————————————————————————————————————————————————————————
Reserveren Breek de Bajes!
Reserveer hier 'Breek de Bajes! – VO praktijkonderwijs' en boek eventueel uitbreidingsmogelijkheden bij.