Mensen opsluiten voor straf, waarom doen we dat eigenlijk? Wanneer zijn we er mee begonnen en zagen gevangenissen vroeger er hetzelfde uit als nu? Tijdens deze tijdreis ontdekken je leerlingen in drie lessen op een speelse, interactieve manier van alles over 400 jaar opsluiten.
De lessenserie bestaat uit een korte introductie op school, gevolgd door een bezoek aan het museum. Daar voeren je leerlingen allerlei opdrachten uit onder begeleiding van een museumdocent. Sommige opdrachten doen een beroep op de luister- of leesvaardigheid, bij andere kunnen de kinderen zich inleven in een bepaalde tijd, situatie of persoon, of denken ze na over een oplossing van een probleem.
De leerlingen ontdekken dat straffen in iedere tijd anders zijn en dat dit te maken heeft met het leven van mensen in die tijd. De lessenserie wordt op school afgesloten met een tekenopdracht.
Om de les in het museum goed tot zijn recht te laten komen en de leerlingen het maximale uit het bezoek te kunnen laten halen, is het belangrijk dat het museumbezoek op school wordt voorbereid en verwerkt.
Je vindt het bijbehorende lesmateriaal onderaan deze pagina.
Praktische Informatie
Groep
Groep 5 & 6 basisonderwijs
Kosten
€ 6,25 per persoon
Duur
120 minuten
Begeleiding
Je groep wordt begeleid door ervaren rondleiders.
Wij verzoeken je om per 15 leerlingen één volwassen begeleider mee te brengen
Uitbreidingsmogelijkheden
Het museumbezoek kan naar wens worden uitgebreid met een bezoek aan voormalig strafgevangenis de Rode Pannen of een rit met de Boevenbus. Bekijk hieronder de onderwijsprijzen per activiteit:
- Bezoek Rode Pannen: € 2,00 per persoon
- Boevenbus: € 3,00 per persoon
Lesmateriaal
Download het lesmateriaal voor ‚Tijdreis 400 Jaar opsluiten’ hier:
Tijdreis Presentatie bij les 3
Bijlage les 3 opdrachtvel Jouw boeiende verhaal
Meer informatie
Meer weten over de inhoud van dit programma? Vraag dan naar onze medewerker educatie, Inge van de Graaf. tel: 0592-388264
Aansluiting bij het onderwijs
‘Tijdreis: 400 jaar opsluiten’ is lesstofvervangend en sluit aan bij onderstaande kerndoelen. ‘Tijdreis 400 jaar opsluiten’ sluit ook aan bij de canon van Drenthe en bij de canon van de gemeente Noordenveld.
Kerndoel 1 – De leerlingen leren informatie te verwerven uit gesproken taal.
Kerndoel 2 – De leerlingen leren zich naar vorm en inhoud uit te drukken bij het geven en vragen van informatie, het uitbrengen van verslag, het geven van uitleg en tijdens groepsgesprekken.
Kerndoel 4 – De leerlingen leren informatie te achter¬halen uit informatieve en instructieve teksten, waaronder digitale bronnen.
Kerndoel 35 – De leerlingen leren zich redzaam te gedragen in sociaal opzicht, als verkeersdeelnemer en consument.
Kerndoel 36 – De leerlingen leren hoofdzaken van de Nederlandse en Europese staatsinrichting en hun rol als burger.
Kerndoel 37 – De leerlingen leren zich te gedragen vanuit respect voor algemeen aanvaarde waarden en normen.
Kerndoel 38 – De leerlingen leren respectvol om te gaan met verschillen in opvattingen van mensen.
Kerndoel 51 – De leerlingen leren gebruik te maken van eenvoudige historische bronnen, zoals aanwezig in ons cultureel erfgoed, en ze leren aanduidingen van tijd en tijdsindeling te hanteren.
Kerndoel 52 – De leerlingen leren over aspecten van de tijdvakken: steden en staten; ontdekkers en hervormers; regenten en vorsten; pruiken en revoluties; burgers en stoommachines; televisie en computer.
Kerndoel 54 – De leerlingen leren beelden, taal, spel en beweging te gebruiken om er gevoelens en ervaringen mee uit te drukken en om er mee te communiceren.
Kerndoel 56 – De leerlingen verwerven enige kennis over en krijgen waardering voor aspecten van cultureel erfgoed.
—————————————————————————————————————————————————————————————————————
Reserveren Tijdreis 400 Jaar opsluiten
Reserveer hier 'Tijdreis 400 Jaar opsluiten – groep 5 & 6' en boek eventueel uitbreidingsmogelijkheden bij.